Print deze pagina Bekijk ons op Facebook Verklein lettertypeVergroot lettertype
      ZOEKEN: zoeken  

Home › Kwetsbare ouderen - Dementie › Tips › Opvallende beweegtips

Opvallende beweegtips

Bewegen is gezond voor lichaam en geest. Omdat niet iedereen in de gelegenheid is om elke dag te wandelen of te fietsen, delen we hier een paar opvallende beweegtips van Erik Scherder.

Kauwen is als lopen
In verpleeghuizen krijgen ouderen regelmatig zacht voedsel, terwijl ze nog prima kunnen kauwen. Dat is zonde, want uit onderzoek blijkt dat kauwen zorgt dat de doorbloeding van bepaalde delen van het brein verbetert en je hartfrequentie omhooggaat. Liever een appel dan appelmoes dus! Volgens Scherder is kauwen eigenlijk een soort lopen.
 Wat is beter voor je brein?
Pak eens de trap!
Het is altijd een bijzonder gezicht op het station: de lange rij wachtenden voor de roltrap, terwijl vrijwel niemand de gewone trap neemt. Dat is jammer want traplopen is erg gezond en bovendien eenvoudig in te bouwen in een gemiddelde (werk)dag. Kies dus wat vaker de weg van de meeste weerstand, kies de trap. 
 
Een lopende lunch
Een wandeling is heerlijk, zeker als je de hele dag zit. Vooral mensen die weinig tijd hebben om te bewegen, kunnen kiezen voor een lopende lunch. Gewoon, boterham mee en op pad. Een lopende lunch brengt onze bloedsomloop weer op gang en stimuleert ook de hersenfuncties. Grote kans dus, dat we 's middags een stuk scherper zijn! 
 
Wat is beter voor je brein?
Dansen is plezier voor iedereen
Dansen is volgens Scherder de ultieme vorm van bewegen. Het combineert emotie, sociale interactie, zintuiglijke stimulatie en motorische coördinatie met muziek. En wanneer veel zintuiglijke prikkels worden gecombineerd met beweging zorgt dat voor een extra stimulans van de hersenen. Dansen is, kortom, supergezond! 
 Bron: http://www.alzheimer-nederland.nl/beweegtips?utm_medium=email&utm_campaign=NB150414&utm_source=NB



Terug